Zeilen in Corona-tijd: veelgestelde vragen

Konden we maar voorspellen hoe de maatregelen in deze Corona-tijd zich gaan ontwikkelen. Wat mag wel, en per wanneer? We begrijpen dat je graag op reis wilt. Je bent ook meer dan welkom! Wil je reizen met je gezin? Dan heb je een groot voordeel, omdat gezinsleden gewoon dicht bij elkaar mogen komen. 

Om je reis goed voor te bereiden, vind je hier alle antwoorden op je vragen.
Staat je vraag er niet bij? Vul het contactformulier in of bel 085 0062820. 

Wat gebeurt er als we niet kunnen varen in verband met een Corona-maatregel?

Wij volgen hier de richtlijnen van het RIVM en de Rijksoverheid. Mocht je reis niet door kunnen gaan vanwege een Corona-maatregel, dan kun je de reis altijd verzetten of kosteloos annuleren.

We willen alleen met ons gezin varen. Kunnen we het schip helemaal huren?

Jazeker kan dat. Het voordeel van een gezin is dat zij samen met vakantie mogen, zonder afstand te houden. Je bent immers steeds al nabij. 

Moeten we 1,5 meter afstand houden?

Dit hangt af van de geldende Corona-maatregelen van dat moment. Op dit moment  is voor de meerdaagse tochten met individuele boekers de groepsgrootte beperkt tot 30 personen, alleen wanneer de groep bestaat uit individuelen of/en (meerdere) gezelschappen van maximaal vier personen. Daarbij moeten groepsleden onderling altijd (ook bovendeks) anderhalve meter afstand in acht nemen.

De schipper verwacht van je dat je je aan de gestelde regels houdt en doet er zelf ook alles aan. Bij het inschepen krijg je alle informatie die je nodig hebt. 

Kunnen we gebruik maken van catering?

Tja, normaal gesproken zeggen we volmondig 'ja'. Echter, catering betekent een kok aan boord, en dus een extra persoon. Het hangt helemaal af van de geldende Corona-maatregelen van dat moment of dat kan. Het is in ieder geval altijd mogelijk om je eigen boodschappen mee te nemen of te laten bezorgen aan boord. 

De kapitein en maat reizen mee. Wat betekent dat voor ons?

Dit hangt af van de geldende Corona-maatregelen van dat moment. Ook ten opzichte van de bemanning houd je anderhalve meter afstand, behalve bovendeks tijdens het zeilen. 

Moet ik een mondkapje dragen aan boord?

Dit hangt af van de geldende Corona-maatregelen van dat moment. Op sommige plekken is het dringende advies om een mondkapje te dragen. Dit geldt voor binnenruimten die voor publiek toegankelijk zijn, zoals: winkels, musea, gemeentehuizen, stations, vliegvelden, dierentuinen, attractieparken, parkeergarages, benzinestations en dergelijke.

Het advies geldt niet voor besloten gebouwen. Dit zijn gebouwen die niet vrij voor publiek toegankelijk zijn. Denk bijvoorbeeld aan scholen, kerken en verenigingsgebouwen. Organisaties of ondernemers mogen hier zelf bepalen of ze een mondkapje dringend adviseren of zelfs verplicht stellen.

Op dit moment is het dragen van mondkapjes aan boord van een schip niet verplicht. Het staat je natuurlijk vrij op elk moment en in elke situatie waarin je dat nodig of prettig vindt een mondkapje te dragen. Neem dan wel je eigen mondkapjes mee, want deze zijn aan boord niet verkrijgbaar.

Zijn er extra hygiëne-maatregelen nodig?

De schepen volgen de richtlijnen van de RIVM. Deze worden ook nauwlettend gevolgd door de belangenvereniging van de chartervaart: de BBZ. Voor afvaart ontvang je extra informatie als dat van toepassing is. 

De belangrijkste maatregelen die je zelf kunt nemen om verspreiding van het coronavirus te voorkomen, zijn heel simpel. Het zijn:

  • Was vaak je handen.
  • Hoest en nies in de binnenkant van je elleboog.
  • Gebruik papieren zakdoekjes om je neus te snuiten en gooi deze daarna weg.
  • Schud geen handen.

Wat gebeurt er met mijn reservering bij Corona binnen de groep?

Heb jij of iemand binnen je gezelschap last van de symptomen die vaak voorkomen bij Corona zoals verkoudheidsklachten (zoals neusverkoudheid, loopneus, niezen, keelpijn); hoesten; benauwdheid; verhoging of koorts; plotseling verlies van reuk en/of smaak (zonder neusverstopping)? Blijf thuis en laat je testen. Neem contact met ons op voor overleg over je reservering. 

Wat als er iemand ziek wordt onderweg?

Je hoopt het niet natuurlijk, maar het kan gebeuren dat iemand ziek wordt. Misschien zelfs wel Corona heeft. We volgen in dat geval de richtlijnen van de RIVM en overleggen met een arts. Er zijn mogelijkheden genoeg om je gezinslid in quarantaine mee te laten varen. We kijken ter plekke en in overleg wat wijsheid is. 

Wat als het schip failliet gaat?

Dit is nog niet voorgekomen en zou heel jammer zijn. Gelukkig zijn al onze schepen aangesloten bij een noodfonds, dat bijvoorbeeld uitkeert bij faillissement. Op die manier ben je als klant altijd zeker van een vergoeding. Ook kun je natuurlijk de reis op een ander schip maken. Dat is voor iedereen de fijnste oplossing.