FAQ

Heb je een vraag? De kans is groot dat je het antwoord hieronder vindt. Staat je vraag er niet bij? Vul dan het contactformulier in en je krijgt zo snel mogelijk een reactie.

Moeten we kunnen zeilen als we een schip huren?

Nee hoor, dat is niet nodig. De deskundige bemanning geeft de nodige uitleg en vindt het leuk om de groep wegwijs te maken in het reilen en zeilen van een schip. Ook zonder ervaring mag je aan het roer staan en aan de slag met de zeilen. Natuurlijk word je dan wel goed begeleid, want veiligheid staat voorop.

Kunnen kinderen, ouderen of gehandicapten mee?

Ja hoor, dat kan prima. Het ene schip is geschikter dan het andere. De toegankelijkheid voor rolstoelen is wel beperkt en verschilt per schip. Wij adviseren je graag bij je keuze.

Onze groep past niet op één schip. Wat nu?

Als de groep te groot is voor één schip, maken we een vloot van meerdere schepen die met elkaar opvaren. Dit is bijvoorbeeld erg handig bij grote schoolkampen. Uiteraard kunnen wij er voor zorgen dat de schepen dezelfde vertrekhaven hebben.

Kunnen we in een andere haven terugkomen?

In principe is de vertrekhaven ook de haven waar je terugkomt, maar eventueel kunnen we daar van afwijken. Het is wel noodzakelijk om het van tevoren goed af te stemmen met ons. Wij bespreken graag de voorwaarden met je.

Hoe komen we bij het schip?

Je ontvangt informatie over de haven en ligplaats van het schip, zodat je er makkelijk naar toe kunt navigeren. De schepen zijn allemaal goed bereikbaar met de auto en openbaar vervoer. 

Waar varen we heen?

Routes zijn afhankelijk van weer en wind, de duur van je tocht en je vertrekhaven. Als je inscheept maak je een plan met de schipper. Deze heeft veel ervaring en kan de mooiste plekjes voor je vinden. Let op: het weer kan ervoor zorgen dat het soms toch anders loopt. Wil je een bepaalde plaats echt graag bezoeken? Laat dit de schipper dan tijdig weten zodat hij of zij hier een route omheen kan verzinnen. 

Moeten we handdoeken en beddengoed meenemen?

Dat is afhankelijk van het schip. Bij sommige schepen is het in de prijs inbegrepen. Bij de andere neem je zelf slaapzakken en/of handdoeken mee, of je huurt ze. Wat je ook kiest, spreek dit goed af als je gaat boeken. 

Moeten we schoonmaken?

Bij enkele schepen is de eindschoonmaak al bij de huurprijs inbegrepen. Voor andere schepen geldt dat je het schip weer schoon achterlaat. Geen zin om te poetsen? Je kunt de eindschoonmaak ook afkopen. In alle gevallen laat je het schip veegschoon achter. 

Hoe zit het met de boodschappen?

Alle schepen hebben een compleet ingerichte kombuis, zodat je zelf voor de maaltijden kunt zorgen. Je kunt je boodschappen meenemen, of naar de plaatselijke supermarkt gaan. Het is ook heel handig om ze te laten bezorgen op het schip, bijvoorbeeld via Albert.nl.

Kunnen we ook gebruik maken van catering?

Ja, dat kan zeker. Wij kunnen alle zorg over het eten en drinken aan boord uit handen nemen, van standaard tot super-de-luxe. Er vaart dan een kok mee die alles tot in de puntjes verzorgt.

Op een aantal schepen is er een aparte slaapplaats voor de kok, maar soms betekent het dat er een tweepersoonshut wordt gereserveerd. Informeer naar de mogelijkheden.

Is er drinkwater aan boord?

Ja, het schip heeft schoon drinkwater aan boord, van dezelfde kwaliteit als het water dat bij jou thuis uit de kraan komt. 

Wat is de beste kleding om mee te nemen?

Neem badkleding mee als de zon lekker gaat schijnen, en regenkleding als er wat regen is voorspeld. We adviseren kleding die je in laagjes kunt dragen, omdat het kan afkoelen ‘s avonds. Zorg voor schoenen met rubberen profielzolen. Leren zolen kunnen glad zijn. 

Hoe zit het met verzekeringen?

De schipper is WA verzekerd, ook ‘jegens de opvarenden’ zoals dat heet. Je kunt zelf eventueel een aanvullende verzekering afsluiten (reis-/annulerings-/storm- en mistverzekering). Unigarant biedt een dergelijke verzekering aan. Bij het huren van een schip vertellen we je alles over de mogelijkheden. 

Waar slaapt de bemanning en eten ze met ons mee?

De schipper en de crew hebben een eigen slaapgedeelte, meestal in de roef en het vooronder. Je ziet ze dus ’s nachts niet, maar ze prikken wel graag een vorkje mee. Houd hier dus rekening mee bij het inkopen van de boodschappen. 

Kan ik zeeziek worden?

Zeeziekte is vervelend. Gelukkig komt het op onze schepen niet vaak voor, omdat ze zo groot zijn dat ze heel stabiel liggen. Verder zijn er op het IJsselmeer weinig golven. Je went snel aan het rustgevende gekabbel. Het is bijna alsof het water je matras zachtjes opschudt voor het slapengaan. Mocht je je toch niet lekker voelen: blijf eten en drinken en zoek de buitenlucht op. Het helpt om naar de horizon te kijken; een mooie reden om aan het roer te gaan staan. Ben je erg gevoelig voor zeeziekte? Er zijn diverse middeltjes te koop, zoals Primatour, polsbandjes of oorpleisters. 

Zijn de schepen veilig?

Veiligheid voor alles! De schepen zijn voorzien van alle veiligheidscertificaten die de Nederlandse overheid verplicht. De bemanning is deskundig en bevoegd. De schipper vertelt je alles wat je moet weten. Luister goed naar deze adviezen en aarzel niet om je vraag te stellen als je ergens over twijfelt. 

Wat zijn de huurtijden?

Je huurt het schip voor een dag, weekend, verlengd weekend, midweek, week of langer. Maar hoe laat begint je vaartocht eigenlijk en hoe laat ga je weer van boord? 

Dagtocht: 10.00 uur  - 17.00/18.00 uur
Weekend: vrijdag 20.00 uur - zondag 16.00 uur (*)
Kort weekend: zaterdag 11.00 uur - zondag 16.00 uur
Midweek: maandag 10.00 uur - vrijdag 16.00 uur
Schoolweek: maandag 10.00 uur - vrijdag 16.00 uur OF zondag 21.00 uur - vrijdag 09.00 uur
Week: Zaterdag 10.00 uur - vrijdag 16.00 uur OF maandag 10.00 uur - zondag 16.00 uur

(*) Kom je ’s avonds aan boord? Dan zeil je de volgende ochtend uit. Tegen een meerprijs kan er in overleg ook al 's avonds uitgevaren worden. Je overnacht altijd in een haven. 

Deze tijden zijn de gebruikelijke tijden, maar hiervan kan in overleg (en soms tegen een meerprijs) afgeweken worden. Informeer gerust naar de mogelijkheden.