Sie sehen die Website auf Niederländisch. Möchten Sie zu Deutsch wechseln?
You are viewing the website in Dutch, do you want to switch to English?
BootBootBoot-DaVinci

Koken voor 30 mensen

‘Meneer, mag ik?’

Perfect voorbereid

De organisatie van de jaarlijkse waterwerkweek van het Da Vinci College is in de ervaren handen van science-docent Cedric Sanches. 200 leerlingen, 8 schepen, 4 dagen: dat zijn heel wat maaltijden. Hoe is dat geregeld? Cedric en zijn leerlingen Koen en Ben vertellen over hun kookavonturen in de scheepskombuis.

Cedric heeft een goedwerkend draaiboek dat hij ieder jaar zo uit de kast kan pakken. ‘Ik heb een boodschappenlijst en een groepsindeling per schip,’ vertelt hij. ‘Ik bestel alle boodschappen online en de dag voor vertrek hebben we een busje vol proviand voor de hele waterwerkweek. We verdelen de spullen in houdbaar en vers, en dan maken we kratjes voor ieder schip. Na iedere reis evalueren we. Wat was er veel pindakaas over en ging de hagelslag wel erg hard? Dan passen we dat aan voor volgend jaar.’

En dan: de leerlingen

In de haven zijn de leerlingen aan de beurt om aan de slag te gaan. Ze brengen de kratten aan boord en worden ingedeeld in een kookrooster. Steeds een ander groepje verzorgt het ontbijt, de lunch of het avondeten. ‘Dat vinden ze altijd hartstikke leuk,’ vertelt Cedric. ‘Overal om me heen hoor ik dan: meneer, mag ik?’ Koen en Ben bevestigen dat. ‘Het is supergezellig om dat samen met je vrienden te doen. En heel speciaal, zo op een boot. Dat maak je niet elke dag mee.’

‘Koken is supergezellig om samen met je vrienden te doen. En heel speciaal, zo op een boot.’

-Koen en Ben, leerlingen Da Vinci College

Wat eten we vandaag?

Cedric heeft van tevoren recepten uitgezocht, waar de leerlingen mee kunnen werken. ‘Ik kies altijd voor bewerkelijke maaltijden, zodat ze lekker bezig zijn en er wat van kunnen leren.’ Cedric en zijn collega zijn aanwezig in de kombuis voor aanwijzingen, want de meeste leerlingen hebben weinig ervaring. Ook nemen de docenten de maaltijden voor hun rekening voor leerlingen met dieetwensen of allergieën. ‘De leerlingen dekken de tafels, ruimen af, doen de afwas: het is allemaal geen punt. Ze vinden het gewoon gezellig.’

Hoe was de waterwerkweek?

Koen en Ben zijn het eens: die ene spelletjesavond was het leukste. Het was de avond dat alle acht schepen naast elkaar in dezelfde haven lagen. Op ieder schip was iets anders te doen en de leerlingen gingen van schip naar schip. Cedric: ‘Door de sluis gaan, zeilen, wadlopen: het is allemaal nieuw en spannend. Maar het gaat ook om lekker met elkaar zijn, leuke nieuwe dingen doen, laat opblijven, kletsen, snoepen, losgelaten worden in een stadje. Minder met hun mobieltjes bezig zijn, maar echt samen gezellig bezig.’

‘Het gaat om lekker met elkaar leuke, nieuwe dingen doen. Minder met hun mobieltjes, meer echt samen.’

-Cedric Sanches, docent science, Da Vinci College