Sie sehen die Website auf Niederländisch. Möchten Sie zu Deutsch wechseln?
You are viewing the website in Dutch, do you want to switch to English?
BootBootBoot-actief-zeilen-1 (Aangepast)

Veilig varen: ja, natuurlijk

In de auto doe je vanzelfsprekend je veiligheidsgordel om. En in het vliegtuig wacht je netjes met lopen tot het lampje uit is. Hoe je ook reist: er zijn altijd regels voor de passagiers. Daarnaast zijn er strenge veiligheidseisen voor het voertuig. Dat geldt ook voor historische zeilschepen. De eisen zijn zelfs recent aangescherpt. Waar moeten historische zeilschepen allemaal aan voldoen?

Ieder schip keurig gekeurd

Ieder schip uit de vloot van BootBootBoot voldoet aan alle gestelde veiligheidseisen. En dat zijn er nogal wat. Zo is er de CvO-keuring, vergelijkbaar met de APK-keuring van auto’s. Een Certificaat van Onderzoek (CvO) krijgt een schip alleen als het voldoet aan alle Europese richtlijnen. Zo’n keuring is vijf jaar geldig.

Ook moeten schepen een Bewijs van Tuigage hebben. Om de 2,5 jaar moet dit opnieuw worden aangevraagd, na een inspectie van de mast en de tuigage.

Ten slotte: een belangrijke, nieuwe wet is dat schepen moeten voldoen aan de ‘branchenorm rondhouten’. Wat is dat? Rondhouten zijn masten en gieken. De branchenorm helpt bij het controleren en beoordelen van rondhouten van hout en staal. De norm wijst de kwetsbare plekken aan en doet aanbevelingen voor het onderhoud. Er staat precies beschreven wat elke schipper minimaal moet weten en moet doen.

Schepen zijn alleen welkom in onze vloot als zij beschikken over geldige certificaten. Je kunt deze ook zelf bekijken in het register van het ILT, de keuringsinstantie.

Van nostalgisch hout naar stoer staal

Steeds meer schepen kiezen ervoor om de karakteristieke houten masten te vervangen door stalen masten. Soms met pijn in het hart, maar veiligheid gaat natuurlijk voor alles. Is een houten mast dan onveilig? Nee, dankzij de branchenorm rondhouten wordt nog kritischer gekeken naar de staat van de houten masten.

Beter dan goed

Al onze schepen zijn dus gekeurd en voldoen aan de wettelijke veiligheidseisen. Sommige schippers vinden dat het altijd nog wat beter kan en gaan tot het uiterste om veilige tochten te kunnen garanderen. Zij vervangen bijvoorbeeld toch hun mast, ook als het nog niet hoeft. Of ze volgen een EHBO- of BHV-cursus om snel hulp te kunnen verlenen als dat nodig zou zijn. Hier worden wij natuurlijk erg blij van.

En dan de regels nog

Al is een schip gekeurd en tiptop in orde: er zijn ook nog wat regels die ervoor zorgen dat iedereen zonder pleisters weer naar huis gaat. Zodra een tocht begint, roept de kapitein iedereen bij elkaar en vertelt precies wat je wel en niet moet doen.

Het schipperspaar Arno en Saskia vaart al decennia met hun stevenklipper Broedertrouw over het IJsselmeer. Zij vertelden ons hoe zij aan alle randvoorwaarden voldoen voor een veilige tocht. En waarbij het aan boord nog steeds gezellig blijft.

Vragen? Stel ze vooral

Heb je nog vragen? Dat kunnen we ons voorstellen en daar maken we graag tijd voor.